Forside E-Handel Fokuser på konverteringsoptimering fremfor trafik!

Fokuser på konverteringsoptimering fremfor trafik!

142
0
Konverteringsoptimering

De fleste webshops verden over har 1 ting i hovedet: Hvordan får jeg mest muligt relevant trafik ind på min hjemmeside? Men er det i virkeligheden en forkert måde, at gribe sin forretning an på? Det vil vi med dette indlæg stille spørgsmålstegn ved – trafik er nemlig et uhyre vigtigt aspekt af eksempelvis en webshop, men det kan diskuteres, om hvorvidt konverteringsoptimering bør komme i første række.

Hvad gør trafik godt for, hvis ikke siden konverterer?

Ovenstående spørgsmål bør man stille sig selv, før man går ud og spenderer mange tusinde kroner på en markedsføringskampagne. Trafik er en uhyre vigtig del af det, at drive en online forretning – men hvis ikke trafikken konverterer, har man så i virkeligheden både spildt penge og sin chance for et godt førstehåndsindtryk hos de besøgende brugere?

Konverteringsoptimering er en mindst ligeså vigtig faktor, som desværre ofte blot “kastes hen” af webshopejere. Når først de har gennemgået lidt af de basale konverteringsoptimerings muligheder, der nu engang er, så stilles ejeren tilfreds og tænker ikke videre over det. Det er dog en forkert måde, at tackle tingene, mener vi her hos GrowHouse.dk. Man bør derimod hele tiden kigge på, om ikke der er muligheder for at øge konverteringen yderligere.

En konverteringsrate på 2% er måske ganske udemærket for en given branche – men tænk hvis der var mulighed for at øge denne til 2,5% ved at lave nogle A/B-splittest. Omsætter butikken for 1.000.000 DKK med en gns. ordre på 500 DKK, er det 2.000 ordrer. Hæves konverteringen dog med en halv procent, er det altså en omsætning på 1.500.000 DKK, men pludselig kigger på.

Bør jeg slet ikke tænke på trafik?

Jo, helt klart. Det er svært at finde sin konverteringsrate, hvis ikke man har trafik til at teste sin side af på. Vores råd er dog, at før du kaster penge efter den helt dyre marketingkampagne (fx via bloggere), så bør du først have kørt trafik ind på sitet, for derved at finde frem til de ting, der evt. kunne hæve konverteringsraten yderligere.

Sørg for at A/B-splitteste – HELT TIDEN!

Selvom det måske kan virke som over-kill, så er vores klare anbefaling, at du hele tiden A/B-splittester, for altid at vide, hvilke elementer der fungerer bedst for din hjemmeside i et konverteringsmæssigt perspektiv. Man kan næsten ikke splitteste for meget, og des flere “respondenter” der har været igennem din test, des større statistisk signifikans får din test.

 

 

[Total:1    Gennemsnit:5/5]

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here