Hvis du har et ønske om at markedsføre din webshop i søgemaskinerne, er der mange måder at gribe det an på. Det skyldes, at du kan vælge mellem at markedsføre den i de organiske søgeresultater, eller betale for annoncer over de organiske resultater.
Begge dele kan vise sig at være effektivt, hvorfor det ene ikke bør udelukke det andet. Netop derfor er det vigtigt at finde en god strategi, der sikrer, at du får det maksimale ud af det. I denne forbindelse er det naturligvis også vigtigt at tage højde for, hvilke produkter du sælger.
Hav en klar strategi
Hvis du vil have succes med at markedsføre dine produkter i søgemaskinerne, er det vigtigt, at du har en klar strategi. Hvis du blot forsøger lidt på må og få, er der en risiko for, at du ikke får de ønskede resultater.
Derfor bør du starte hele processen med at lave en strategi. Hvad der menes med dette er, at du skal finde ud af, hvilke søgeord du vil målrette dig. Driver du f.eks. en webshop med microfiberklude, skal du finde relevante søgeord, der kan trække kunder ind på din webshop.
Du skal gå efter relevante søgeord
Rigtig mange har en tendens til at se efter søgeord, der kan drive en masse trafik til deres webshop. Det er dog ikke den rette løsning. I stedet skal du finde søgeord, der vidner om, at kunden er klar til at købe. Med andre ord, så skal du målrette din indsats efter såkaldte ‘longtail-søgninger’.
Hvis du f.eks. sælger microfiberklude, så er en kunde sandsynligvis mere interesseret i at købe, hvis vedkommende søger efter ‘store microfiberklude på tilbud’, end blot ‘microfiberklud’. Netop dette skal du tænke over, når du udvælger de søgeord, du beslutter dig for at gå efter.
Det ene udelukker ikke det andet
Naturligvis er det vigtigt at slå fast, at det ene ikke udelukker det andet, når det kommer til markedsføring i søgemaskinerne. Hvis du har succes med SEO, betyder det ikke, at du ikke kan få succes med Google AdWords. Derfor er det en god idé, at du kombinerer det.
Hvis du har et begrænset budget, bør du starte med én af delene. Har du et lille budget til begge dele, vil det sandsynligvis ikke føre til de ønskede resultater. I et sådant tilfælde kan det derfor være en fordel at målrette sin indsats og budget efter en af delene.