Et af de store spørgsmål, som man ofte kommer ud for, når man arbejder med virksomheder, som beskæftiger sig med onlinehandel, er hvad for et CMS-system, de skal bruge. Der findes i dag et hav af forskellige CMS-systemer, som hver især har sine fordele og ulemper.
Vi vil i det nedenstående ridse overfladen for aspekter, som er vigtige at have in mente, når du skal vælge det nye CMS-system, som din side skal benytte sig af. Det er en god idé at sætte tid af til i forvejen at have undersøgt markedet, da det ofte er meget svært at flytte over til et nyt CMS-system, når først man har valgt et.
WordPress er det alsidige valg
Er man interesseret i et system, hvor der er rig mulighed for justeringer og egne tiltag, så kan WordPress være det rigtige valg. Her er der tale om et open source CMS system, som giver dig mulighed for at gøre mere eller mindre lige det, som du gerne vil. Har du derfor en dygtig programmør ved din side, eller er du selv god til at kode, så er mulighederne med WordPress uendelige.
Har du endnu ikke den fornødne viden, så er det heldigvis nemt at få hjælp til WordPress. Der findes i dag et hav af forskellige sider, hvor du kan stille dine spørgsmål. Dette er ofte også muligt i diverse grupper på Facebook.
Magento er for de hardcore
Skal du have en stor webshop med mange varenumre, og hvor du har mulighed for nemt at ekspandere til udlandet, så kan Magento være det rigtige valg. Du bør dog være opmærksom på, at det er meget få danske programmører, der har specialiseret sig i Magento. Derfor skal du meget gerne have nogle programmører i baghånden, hvis der skal laves ting på siden, eller hvis siden går ned.
Shopify er en god mellemløsning
Skal det bare være så nemt som muligt, så kan du med fordel kigge nærmere på Shopify. Her er der ikke mulighed for at kode lige hvad du vil, men der er stadig rig mulighed for at drive en god forretning på nettet. Mange store shops kører i dag på Shopify, og selve systemet udvikler sig med hastige skridt.