Det der er mest vigtigt i opstarten af en virksomhed, stor som lille, er at dit bagland er på plads, du skal have din families opbakning, for din virksomhed vil komme til at tage alt din opmærksomhed. Når du har det på plads, skal du følge op på dit netværk som du gerne allerede har stablet på benene og holdt vedlige. Uden et netværk kan det være svært at komme i gang, naturligvis alt efter hvad det er du skal starte op. Men via dit netværk kan du få god respons til lige netop det du har behov for, det kan være rigtig god reklame for dig at få spredt dit ord rundt for at mærke om lige præcis dit produkt er der efterspørgsel på.
Det er også vigtigt at have en strategi, men den skal være seriøs, alt kan se pænt ud på papir, men det er vigtigt at det også kan fungere i praksis, det er ikke realistisk at ligge ud med et forventet overskud de første år, alt tager tid og derfor skal du have tålmodighed.
Skal du starte en webshop, så skal du have kyndige medarbejder der har en smule erfaring med viden indenfor hvordan driften er for dette, der ligger rigtig meget arbejde bag ved og dette er vigtig viden der ikke må slå fejl. Flere og flere er begyndt at starte webshops i stedet for fysiske butikker, så markedet er blevet meget større og der er kamp om pladserne.
Et eksempel er hobbybutikken Rito, der startede ud som en af de første webshops med garn i et marked der ellers kun var repræsenteret i fysiske butikker.
Brug de kreative hjerner der bruger produkterne
Inden du lukker op for din hjemmeside, vil det være en rigtig god idé at finde testpersoner som kan komme med feedback, det er meget vigtigt at du finder et bredt segment, det skal være den kyndige it bruger der er på nettet hele tiden, men det skal også være den der skal på nettet for første gang, her skal det være let og tilgængeligt. Og brug den feedback der kommer konstruktiv, det kan være knald eller fald, det tester din tålmodighed, for det kan være at det sætter din opstart et halvt til et helt år tilbage, men det kan være alt afgørende, for, kan folk ikke finde rundt på siden, så er der ingen der vil bruge den. Det er dette brede segment som bruger dine varer, det kan være kreative mennesker der kan blive faste kunder og det er de kunder de giver god omtale, gratis reklame.
Du må aldrig holde stille
Det er vigtigt altid at være fremme i skoene, det er med at kommen på de første ideer der holder fast i kunderne. Der er så mange forskellige medier i dag og man skal holde sig opdateret på dem alle sammen, kommer du til at holde stille for længe, falder kunderne fra, de vil have nyheder og de vil have super gode online tilbud som de ikke kan finde andre steder. Nogle gange skal man bruge ”guerilla-markedsføring” – her handler det om at gå lige til stregen, og ikke krydse den, brug det offentlige rum som andre virksomheder ikke bruger det offentlige rum til at promovere sig på. Det er derfor vigtigt at dine medarbejder der ”opererer” på disse sider, kan se og holde øje med hvad der rør på sig i de forskellige medier og altid er et skridt foran alle andre, på den måde vil din virksomhed træde frem foran alle andre. Nogle gange skal man have lidt spidse albuer og for at komme frem i denne verden, men gør du det på en ordentlig og pæn måde, vil det helt klart give pote i sidste ende, men vær tålmodig, ihærdig og vedholden på samme tid, så når du langt.