Driver du i dag en virksomhed på nettet, hvor du eksempelvis sælger varer? Har du endnu ikke overvejet at få koblet afbetaling på som betalingsmulighed, når dine potentielle kunder sidder og kigger på dine varer? Så kan det meget vel være på tide at kigge nærmere på denne mulighed.
I dag er det næsten mere reglen end undtagelsen, at online butikker tilbyder forskellige former for afbetaling, når der skal lægges en ordre. Især hvis man sælger varer, hvor priserne er i den høje ende, kan det betale sig at tilbyde kunderne, at de kan betale senere.
Afbetaling er blevet et led i markedsføringen på nettet
Det ses i dag oftere og oftere, at virksomheder gør brug af eksempelvis et ViaBill eller Klarna logo, når de laver markedsføring på nettet. Disse to virksomheder er nogle af de mest populære i Danmark, når det kommer til afbetalingsløsninger.
I Danmark findes der en masse klarna butikker, hvor kunder har mulighed for at betale senere. Du behøver dog ikke at bekymre dig som butiksejer, da du via din aftale med Klarna vil få pengene hurtigere, end hvad kunderne skal betale dem. Det er hele forretningsmodellen bag Klarna, som derved køber din faktura til kunden til en lidt lavere kurs.
Højere konverteringsrater
En af de store fordele ved at tilbyde afbetaling til sine kunder på nettet, er muligheden for at få en højere konverteringsrate. Sælger man eksempelvis senge eller møbler, som hurtigt kan komme op og koste mange tusinde kroner, så vil man højst sandsynligt opleve et løft i konverteringsraten, hvis man får Klarna eller ViaBill på som betalingsløsning.
Som købmand bør du dog forsøge at forhandle en god aftale på plads med disse betalingsløsninger, da du hurtigt vil opleve, at kunder vælger afbetaling fremfor gængse betalingsmetoder. Som hovedregel er afbetaling lidt dyrere for dig som virksomhedsejer, og derfor er du selvfølgelig stadig mest interesseret i, at kunderne vælger at handle via eksempelvis kreditkort, så du kan holde dit cashflow ved lige.
Tænk ud af boksen
Mange virksomheder på nettet er på det seneste blevet dygtige til at tænke ud af boksen. Webshops, der sælger børnelegetøj, er begyndt at tilbyde udsættelse af regningen, til at der kommer børnepenge ind på kontoen. Det er med til at sikre, at folk handler hos den givne webbutik i stedet for potentielt set at gå til en konkurrent.
Det er derfor en god idé at tænke ud af boksen, når der skal udarbejdes markedsføringsmateriale for din virksomhed.