Det er nærmere reglen end undtagelsen, at virksomheder i dag gør brug af online markedsføring. Selvom det har taget sine år, før det er kommet så vidt, at de fleste brancher gør brug af mulighederne på nettet, så befinder vi os i dag et sted, hvor de fleste kender værdien af online marketing.
Alt fra dating sider til maskinfabrikker gør aktivt brug af online markedsføring, og selvom al udførsel ikke altid er prangende, så giver det et godt billede af, at ikke kun forbrugermarkedet er rykket online – B2B er i høj grad også hoppet med på vognen.
Annoncering på Google bliver flittigt brugt
Det er svært at blive fundet i dag, hvis ikke man enten aktivt optimerer sin side mod bedre organiske søgeresultater, eller hvis ikke man aktivt annoncerer på Google. Kan man ikke findes der, hvor kunderne efterspørger end varer og tjenesteydelser, så er der lang vej til en profitabel tilstedeværelse på nettet.
Derfor er mange virksomheder i dag begyndt at bruge Google som annonceringsplatform. Det kræver ofte ikke det store at komme i gang, og der er rig mulighed for at byde på søgeord, der potentielt set kan lede flere kunder ind i forretningen.
Erfarne folk er en mangelvare
Mange virksomheder ønsker at outsource det, som de ikke er så gode til. Derfor er konsulenter og bureauer indenfor den digitale verden i høj kurs. Ofte opstår der dog problemer, når virksomheder ønsker at tage kompetencerne ind internt, da det kan være udfordrende at finde profiler, som har den nødvendige viden og erfaring.
Det kan dog give rigtigt god mening at hente erfaringerne ind internt, da det ofte gør en organisation mere agil, når det kommer til at ændre strategien på nettet. Derudover giver det ofte nogle gode resultater, hvis man formår at finde en, der kan stå for markedsføringen på nettet, og som samtidig har en finger på forretningens puls.
En hybrid løsning kan være det rigtige valg
Mange virksomheder vælger i dag at køre med en hybrid løsning, hvor eksterne konsulenter er med på sidelinjen, når der skal eksekveres på diverse tiltag indenfor online markedsføring. På den måde sørger man for at få input fra nogle af de skarpeste hjerner i industrien, som derved kan være med til at sætte den rigtige dagsorden for den fortsatte vækst i virksomheden.
Affiliate marketing er ofte undervurderet
Det er desværre få virksomheder, der kender til værdien bag affiliate marketing. For kort at forklare konceptet, så handler det om, at eksempelvis bloggere kan promovere et givent produkt, og de honoreres herefter alt afhængigt af hvor mange salg, som de skaber. Kigger man eksempelvis på dating sider, så kan en victoria milan anmeldelse eksempelvis være en måde hvorpå, at den givne datingside markedsfører sig selv. Som forbruger handler det naturligvis om at være opmærksom på dette.