Forside E-Handel Sådan får du mest muligt ud af dit markedsføringsbudget!

Sådan får du mest muligt ud af dit markedsføringsbudget!

227
0
Attributionsmodel

Sidder du i en virksomhed, hvor der aktivt bliver markedsført på diverse kanaler, så har i uden tvivl et markedsføringsbudget, som der skal overholdes. Et markedsføringsbudget kan dog godt være lidt difust, for hvornår bør man slukke for sin marketing – og hvornår bør man skalere den op?

Kører du med en attributionssmodel, hvor du udelukkende kigger på last-click inden en konvertering, så kigger du højest sandsynligt forkert på dine annoncer. Men lad os blot antage, at du gør det; hvornår skruer du så op for en given annonce? Under normale omstændigheder ville man skrue op, når ens ROAS er positiv. Har du eksempelvis en target ROAS på 3, og har du en kampagne kørende, hvor din ROAS er 6, så vil det naturlige valg være at skrue op.

LÆS OGSÅ: Konverteringsoptimering – Derfor er det vigtigt!

Det kan dog godt være en forkert allokering af markedsføringsbudgettet – og her vender vi atter tilbage til attributionsmodeller. Kunderejsen har nemlig (med stor sandsynlighed) været markant længere end blot det sidste klik – og derfor er det vigtigt at finde ud af, hvor de første klik blev foretaget henne. Var det eksempelvis ved din brand kampagne, eller var det en top-funnel kampagne i dine Facebook annoncer, som rent faktisk har skabt grobund for dén omsætning, der måske er blevet attribueret til en brand kampagne?

Det er vigtigt at have en attributionsmodel, som man stoler på

Attribution af salg i e-commerce er en af de mest diskuterede emner på nuværende tidspunkt. Der er mange kloge ord om, hvordan det bør være, men desværre er den “hemmelige” opskrift endnu ikke fundet. Det kan derfor være uhyre svært, hvis man sidder i en marketingafdeling at finde ud af, hvornår ens kampagner bør slukkes, skaleres ned eller skrues op.

Vores anbefaling er derfor at sætte en attributionsmodel op, som man kan sammenligne med den nuværende – eller endda køre med 3 forskellige modeller, for efter et par måneder at kunne sammenligne disse. Der kan nemlig være utroligt meget værdifuld læring at hente, når man sætter sig ned og analysere attribueringer af diverse marketingkanaler.

Du bør skrue op for dine gode kampagner

Har du nogle kampagner, der fungerer helt eminent, så er vores klare anbefaling naturligvis, at du skruer op for disse. Det kunne eksempelvis være nogle Facebook annoncer, som kørte fantastisk, eller du har gang i en fantastisk omgang SEO på nogle søgetermer, der virkelig kan betale sig for dig. Et problem her kan dog være dit cashflow, hvorfor det nogle gange kan være nødvendigt at optage et lån (det kan være en kassekredit eksempelvis) – når det er i virksomhedsøjemed, vil man ofte tale med banken og fremlægge idéen for dem, for at finde ud af, om der er gensidig interesse i at investere. Du kan læse mere om dette hos Ekonomi.dk.

Vi har herunder fundet en god video, der netop beskriver fordele og ulemper ved attribution til markedsføringskanaler på nettet. Nede i kommentarfeltet vil vi rigtigt gerne høre hvilke attributionsmodeller i anvender i jeres virksomhed?

 

[Total:1    Gennemsnit:5/5]