Når man i dag snakker om nethandel, så er tøjbranchen en af de største e-handelsbrancher. Danskerne handler i stigende grad deres tøj på nettet i stedet for at troppe op i et af landets mange fysiske tøjforretninger. Online branchen har også været inde i en hastig udvikling, hvor det i dag er almindeligt både at få tilbudt gratis fragt og fri retur, hvilket blot er med til at sætte ekstra skub i markedet.
I denne artikel har vi valgt at kigge nærmere på nogle af de faktorer, der gør, at flere og flere tøjforretninger i dag prøver lykken online.
Udvidelse af salgskanaler
En af de mest fremtrædende grunde er naturligvis, at man altid ønsker at være der, hvor kunderne er. Som nævnt i indledningen, så ses det, at tendensen hos forbrugerne i langt højere grad er, at tøj handles på nettet. Dette skyldes dels nogle af de gode fordele, som tøjhandlende kunder har online, og dels det faktum, at mange kunder ønsker at prøve tøjet derhjemme frem for i butikken.
De fysiske tøjbutikker har allerede varelageret i form af modetøj. Derfor er en online forretning, som kan supplere den fysiske butik, blot med til at øge antallet af salgskanaler. Et godt eksempel på en tøjbutik, der har haft held med denne strategi er Nielsens. Hos Nielsens kan du både shoppe i din lokale fysiske forretning og på nettet. Det giver dig som kunde en enorm frihed, hvis du ønsker at opgradere garderoben med kvalitetstøj fra markedets fedeste brands.
Mulighed for at servicere hele landet
Fysiske tøjbutikker har ofte kun en mindre målgruppe i form af de lokale i den givne by. Derfor er markedet meget smalt. Sælger man i stedet modetøj på nettet, så udvides den potentielle geografiske målgruppe til hele landet. Potentialet for at skabe vækst er derfor markant større, hvilket alt andet lige har en positiv indvirkning på forretningen som helhed.
Nye markedsføringstiltag er nødvendige
En af de ting man dog skal være opmærksom på, hvis man som fysisk forretning ønsker at prøve lykken på nettet, er at markedsføringstiltagene er anderledes. Man er markant mere fokuseret på online marketing, og det kan derfor være en god idé at hyre en konsulent, der har mulighed for at sparke webshoppen i gang. Det er ikke nok bare at oprette en webbutik. Kunderne skal komme et sted fra, og er man ikke selv dygtig til at skabe trafik, så bliver webbutikken ikke en succesfuld en af slagsen.