Forside Forretning Dårlig ergonomi og overbelastning sætter sit præg på dine medarbejdere

Dårlig ergonomi og overbelastning sætter sit præg på dine medarbejdere

237
0
ergonomi på arbejdspladsen

I dagens Danmark foregår rigtigt meget af det daglige arbejde ude på kontorlandskaberne foran en computer. Hvordan man end vender og drejer det, så hører en computer sig til næsten uanset hvad, man til dagligt beskæftiger sig med. Computere har i og for sig været med til at effektivisere mange af de processer, som vi i dagligdagen skal igennem. Det er dog ikke helt uproblematisk, når man kigger på computere og kontorarbejde fra et kropsmæssigt synspunkt.

Der sker i dag langt flere overbelastningsskader ude på de danske kontormiljøer, end hvad godt er. Dårlig positur foran skærmen og manglende ergonomisk IT-udstyr såsom Contour Design er blandt andet med til at skabe dette problem. I dette skriv kigger vi derfor nærmere på, hvordan du sikrer dig, at dine medarbejdere ikke udsættes for overbelastning samt minimerer chancerne for de skader, der kan opstå ved kontorarbejde.

Ergonomisk udstyr er alfa og omega for trivslen

Det er aldrig sjovt at opleve en skade på egen krop. Det er ej heller sjovt for virksomheden, når de må undvære en medarbejders arbejdskraft grundet en skade. Derfor er der god idé i at forebygge disse skader.

En måde hvorpå man som virksomhed kan forebygge skader forårsaget af computerarbejde, er ved at investere i ergonomisk udstyr. Der findes i dag et hav af butikker (både på nettet og fysisk), som har IT-udstyr, der er lavet med øje for at mindske den stress, som musklerne udsættes for ved mange timers arbejde foran en computerskærm.

Har din virksomhed endnu ikke investeret i ergonomisk udstyr, så er det på høje tide. Et af de populære mærker indenfor branchen er Contour Design, der har specialiseret sig i at producere ergonomiske IT-produkter fra højeste kvalitetshylde.

Kropsholdningen har enormt meget at sige

Når man sidder foran en computer eller med sin smartphone i hånden, så er det ganske normalt, at kropsholdningen ikke er optimal. Vi har det med at synke sammen over de små elektroniske genstande, og det er med til at sætte unødig stor belastning på vores rygge- og nakkemuskulatur. Det er derfor vigtigt, at man husker på at have kropsholdningen in mente.

Det er en god idé at arbejde med diverse øvelser for ryggen og lænden, der kan være med til at forebygge de ryg- og nakkesmerter, som en dårlig kropsholdning forårsager. I bund og grund handler det om følgende.

  1. Ryggens muskulatur skal forstærkes yderligere. Uden et stærkt fundament får du svært ved at forbedre din kropsholdning.
  2. Du skal mentalt kunne huske dig selv på, at din kropsholdning skal holdes rank. Det vil være sværest i starten, men efterhånden som du vænner din krop til at forblive rank, så vil du automatisk opleve forbedringer.

På arbejdspladsen kan det være relevant at investere i en fysioterapeut eller lignende, som kan komme ud og vise eksempler på gode arbejdsstillinger.

[Total:1    Gennemsnit:5/5]